A aparut o noua carte a lui Mircea Deaca, de data aceasta cu un subiect (si titlu, pe cale de consecinta) care te surprinde: „O bucatarie ca in filme – scenotopul bucatariei in Noul Cinema Romanesc”. O carte de 200 de pagini si 100 de ilustratii, format 21 x 27, se gaseste doar la librariile Carturesti, costa 30 de lei. Poate sa fie cumparata si de la Societatea Muzicala (administratorul proiectului Restocracy), cu autograful autorului.
Mircea Valeriu Deaca (foto) este critic de film. El predă teoria și analiza filmului precum și istorie de cinema la Facultatea de litere din București. Și-a susținut doctoratul în studii de film și audiovizual la Paris 3 – Sorbonne Nouvelle, Institutul de cercetări de cinema și audiovizual (IRCAV). Scrie articole și studii de film din 1983 și în 2015 a obținut diploma de abilitare în domeniul studiilor culturale. El este autorul cărților Carnavalul și filmul lui Federico Fellini (2009), Camera secundă (2011), Cinematograful postfilmic (2013), Anatomia filmului (2013) și Investigații în analiza cognitivă de film (2015). A coordonat volumul de studii Images (2014) al Centrului de excelență în studiul imaginii dedicat filmelor regizorului Cristian Mungiu. Este organizatorul conferinței internaționale Cinema: cogniție și artă.
„Cartea reprezintă o modalitate de a arăta cum filmul „vorbește” și „gândește” cu ajutorul a ceea ce am numit scenotopul bucătăriei. Ea are ca obiect de analiză scenele de interior filmate în decorul bucătăriei în filme românești de după 1990. La prima vedere „bucătăria” este un spațiu diagnostic pentru condiția socială a personajelor și o cauțiune a realismului filmului. Am pornit investigația de la constatarea, intuitivă, că un decor specific este o marcă a unui tip de lume ficțională și a genului cinematografic. Astfel filmul western este recunoscut de spectator pentru faptul că decorurile de genul peisajelor naturale ale vestului american, barul tipic sau strada principală apar pe ecran. Filmul de science fiction include elemente tipice de categorizare ca nava cosmică, decorul de fundal interstelar or costumele futuriste. O trăsătură distinctivă a filmelor românești post 1990 este dată de desfășurarea dramei și a conflictului personajelor în decorul unui spațiu tipic și ușor de manipulat cinematografic: bucătăria de bloc ce evocă spațiul urban pauper post comunist. Spectatorul recunoaște un film est european și, în particular, românesc în urma apariției pe ecran a acestei „arene” de desfășurare narative și dramatice. Acest spațiu are valoare de simptom al unui mod de viață și unei mentalități specifice și, pe de altă parte, permite manifestarea unei drame afective ascunse vederii societății. Este, din această perspectivă, locul unde spectatorul poate avea acces la afectele și reacțiile ascunse ale personajelor, dar și la un model de jucărie al societății românești aflate în tranziție.” (Mircea Deaca)
Alte carti ale lui Mircea Deaca: