Villa Vinea a lansat, la sfarsitul lui 2020, Argilla, primul sau vin superpremium. Ce ne puteti spune despre el si despre felul in care a fost primit de piata locala?
Mircea Matei: Intr-adevar, in decembrie 2020, am lansat Argilla 2016, primul vin superpremium din portofoliul Villa Vinea, un asamblaj de 3 soiuri de struguri, 2 romanesti, Feteasca Regala si Feteasca Alba, si unul international, semiaromatic, Sauvignon Blanc. Vinul maturat in butoaie de stejar timp de 18 luni si, ulterior, tinut in sticle magnum inca 24 de luni, a fost pus la vanzare in editie limitata, de 284 sticle.
Partenerii nostri de la Manufactura de Branza au realizat manual fiecare sticlă de Argilla, au sablat etichetele și au vopsit logoul.
Feedback-ul atat pe vin, cat si pe prezentare fost foarte bun, inca de cand l-am scos pe piata, consumatorii, distribuitorii si buyerii din HoReCa au fost impresionati de nivelul sau de calitate. In e-shopul nostru, am inregistrat comenzi inca din prima zi de la listare.
Lansarea s-a facut prin intermediul unei degustari digitale de vinuri. Cum a functionat evenimentul, care a fost raspunsul publicului, cu ce v-ati confruntat?
Mircea Matei: Am realizat o degustare digitala, de la crama, in cadrul careia am prezentat inclusiv Argilla. Evenimentul, primul de acest tip, sustinut de crama Villa Vinea, a beneficiat de prezenta fondatorului si proprietarului Heiner Oberrauch si s-a desfasurat foarte bine. Interesul celor prezenti pentru vin, arome, asocieri a fost ridicat, ceea ce a făcut ca evenimentul sa ne asigure deschiderea spre parteneriate noi.
Am avut, bineinteles, emotia evenimentului transmis online, deoarece in Mica, Mures, conexiunea la serviciile de internet poate esua ocazional, dar a fost extrem de placut sa putem simti alaturi de noi clienti si parteneri.
2021 este marcat, in continuare, de pandemie. Care este strategia Villa Vinea pe urmatoarele luni si pe ce surse de venit contati?
Mircea Matei: Ramanem alaturi de partenerii nostri de afaceri, de operatorii HoReCa, despre care stim ca trec prin momente dificile, asa ca ii sustinem cu termene de plata si conditii comerciale bune.
Ne propunem, in continuare, sa mentinem un mix de vanzari echilibrat, care sa includa atat canalele noastre directe – magazine proprii, e-shop, crama -, cat si retailul modern, wine shopurile specializate, exportul. Astfel, beneficiem de un model de business sustenabil, cu diferite surse de venit, ceea ce ne permite sa avem o pozitie solida pe piata, dar si in raport cu angajatii si partenerii nostri.
Am inchis anul 2020 cu peste aproape 3.2 milioane de lei, o cifra similara cu 2019, dar ne propunem sa crestem in 2021 cu aproximativ 10%.
Ce investitii si proiecte luati in considerare pentru urmatorul an?
Mircea Matei: Un proiect foarte important, din perspectiva mea, este cel de extindere a cramei, cu aproximativ 600 de mp, ceea ce implica o investitie de aproximativ 800.000 Euro. Obiectivul este sa crestem capacitatea de stocare, ceea ce inseamna ca vom putea matura vinurile pentru mai mult timp, contribuind, astfel, la cresterea calitatii lor.
Pe langa aceasta, exista si alte investitii pe care le-am demarat, cum sunt cele in e-shopul propriu.
Exista si o serie de planuri orientate catre consumatori, care ne sunt dragi noua, membrilor echipei – pregatim un eveniment la crama, pe care il vom anunta in curand si lucram alaturi de Slow Food Tirgu-Mures la o initiative de promovare a producatorilor si artizanilor locali. Avem o abordare colaborativa a lucrurilor, ne place sa dezvoltam parteneriate cu oameni talentati, din proximitate. Am identificat producatori care impartasesc iubirea noastra pentru calitate si lucruri naturale, bine facute, etice, asa ca ne-am cunoscut mai bine si am inclus produsele lor in oferta noastra si vice-versa. Avem, pe site, de exemplu, un pachet de primavara, pentru care am curatoriat produse din comunitatea Slow Food si ne propunem sa continuam astfel.
Ce ne puteti spune despre productia de struguri, cum se anunta urmatoarele vinuri Villa Vinea?
Mircea Matei: Anul trecut a fost un an cu provocari, nu doar datorita pandemiei, ci si a grindinei, care ne-a afectat productia. Am si normat semnificativ, din dorinta de a tine sub control calitatea, asa ca, atunci cand a batut gheata, am pierdut o cantitate relevanta de struguri.
Astfel, facand o evaluare, am decis ca anul acesta vom directiona strugurii cei mai buni spre Diamant si Rubin, acestea fiind singurele vinuri pe care le vom produce din gama Selection. Am hotarat acest lucru pentru a nu face un compromis in privinta calitatii si pentru a nu compromite numele unor etichete apreciate de iubitorii de vinuri.
Va afecteaza acest lucru la nivel de rezultate financiare si previziuni pentru 2021?
Mircea Matei: In 2021, vom vinde vinuri din ani anteriori, asa ca nu vom fi afectati de aceasta decizie. Productia mai mica se va simti incepand 2022-2023, cand speram, totusi, sa compensam cu alti ani. (Restocracy – aprilie 2021)