Una dintre tehnicile de baza in trainingul chelnerilor bucuresteni e aceea cu „Uita-te si tu cum fac cei de la alte restaurante si fa la fel!”. Si merge din plin, e foarte eficienta, nu incetez sa fiu uimit sa vad cat de asemanatoare sunt reactiile si replicile suspomenitilor.
Printre mimetismele preferate ale acestor chelneri bucuresteni e si cel cu „Nicio problema!”, cu variantele sale stilistice: „Sigur, nicio problema!”, „Nu e nicio problema…” si alte cateva. Si se pare ca toate lucrurile sunt in regula in restaurantele din Capitala, pentru ca, orice spui, ceri sau faci, chelnerul iti raspunde cu „Nicio problema!”. „Vaaai, scuze, am rasturnat vaza…! 🙁 ” „Nicio problema!”; „Inca un pahar cu vin, va rog!” „Nicio problema!”; „Putem sa dam comanda?” „Nicio problema!”…
M-am hotarat sa scriu despre nicio problema dupa o cina la Maize, aseara. I-am spus chelnerului ca o sa impartim mancarea, iar el ne-a raspuns, evident, ca „nu e nicio problema”. Dupa care, de asta aceasta uitandu-se fix la noi, ne transmite sa „Stati linistiti, nu e absolut nicio problema!”.
Ne-am cam alarmat… Oare ce facuseram de a simtit chelnerul acela nevoia sa ne asigure, apoi sa ne reasigure ca ne-a iertat si ca nu trebuie sa ne mai facem griji?
Nu despre dubla negatie e vorba aici, fiindca putem baga mana in foc ca omu chiar a vrut sa ne transmita ca nu sunt probleme, nu ca ar fi. Ci ca, atunci cand cineva iti spune ca nu e o problema acolo, inseamna ca tu ai crezut ca este, insa nu e adevarat, sau ca chiar e una, dar ti s-a trecut cu vederea de data asta. Cand aud de la chelner ca „nu e nicio problema!”, eu instinctiv inteleg: „Nu te simti vinovat, clientule, se mai intampla, au patit-o si altii, nu e un capat de tara ca ai facut tampenia asta…”, „Fii tu linistit, baiete, nu stam noi in comanda ta…”, ori alte cateva de felul acestora.
Si ne-a mai spus chelnerul de la Maize de vreo trei sau patru ori, cat am stat acolo, ca nu e nicio problema. Insa, oricat de convingator a incercat sa fie (era foarte amabil, chiar zambitor), nu am fost convinsi ca a fost chiar asa si nu doar o gentilete specifica celor din hospitality…