Se numeste Marcelus Lucian Suciu, are 41 de ani si e CEO-ul grupului Marty din Cluj-Napoca, din care fac parte: lantul de restaurante Marty Restaurants, Marty Events, Prajitoria de Cafea Olivo, Olivo Caffe & Bistro si Bujole Bistro. Marty Restaurants este in prezent cel mai mare lant de restaurante din Cluj-Napoca, cu 6 locatii amplasate in zone cheie din oras. Desi asemanatoare, restaurantele sunt foarte diferite in acelasi timp, fiecare dintre ele propunand o atmosfera unica.
In 1992, pe cand avea 15 ani, Marcelus Lucian Suciu a plecat in SUA pentru ceea ce trebuia sa fie un program de exchange de un semestru. Acel semestru s-a transformat in 8 ani, dintre care primii 3 i-a petrecut la primul job, in paralel cu liceul. Dupa liceu s-a mutat in California si s-a inscris la De Anza College si la San Jose State University, pe care le-a absolvit in anul 2000, moment in care s-a intors in tara si a intrat direct in industria HoReCa.
Intotdeauna i-a placut sa fie in preajma oamenilor, sa ii serveasca, sa ii binedispuna, sa ii inveseleasca si a considerat ca tine de el sa le insenineze ziua. Marcelus Lucian Suciu e o fire foarte empatica, iar astfel intrarea in HoReCa a venit natural, acesta fiind locul in care dorintele lui s-au cristalizat si a putut sa le aduca la viata, sa le dea o voce. Considera piata HoReCa o extensie logica si necesara a caracterului si valorilor sale.
Primul restaurant l-a deschis in anul 2000 si a necesitat o investitie de dragoste, de pasiune si dedicare totala. In prezent Marcelus Lucian Suciu detine 9 locatii, incluzand bucataria centrala, plus 2 noi locatii in curs de pregatire.
Restocracy: Ce schimbari majore credeti ca vor fi pe piata restaurantelor din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani? Vor aparea concepte noi de localuri publice, categorii noi de mancaruri, servicii?
Marcelus Lucian Suciu: Cred ca in urmatorii 5-10 ani vor intra pe piata din Bucuresti jucatori mari internationali, mari holdinguri de ospitalitate, care au mai multe concepte, de la fast food la steak house. Le va fi mai dificil operatorilor mai mici sau cu o singura locatie sa supravietuiasca, fara un concept foarte focusat, bine definit si adaptat la schimbarile pietei. La nivel de concepte, cred ca zona de lanturi de bucatarie asiatica si bucataria mexicana sunt mai slab reprezentate sau acoperite.
Restocracy: Cum credeti ca va influenta tehnologia businessurile de restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani?
Marcelus Lucian Suciu: Dramatic. De la marcare la interactiunea digitala cu meniul, posibilitatea de feedback instantaneu, rezervare personalizata, previzualizare 360 a produselor, 3D sau chiar holograme. Dar – si e un mare „dar” aici – vor supravietui doar conceptele care vor folosi tehnologia ca o platforma, ca o unelata in a stabili o legatura emotionala cu clientii lor. Pana la urma, suntem fiinte emotionale, nu digitale.
Restocracy: In ce directie credeti ca va evolua ambianta din restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani: dimensiunile localurilor, amenajarile, decorurile, mobilierul si aranjarea meselor etc.?
Marcelus Lucian Suciu: Ambianta din restaurante se va polariza intre holdinguri de ospitalitate cu mai multe concepte si jucatorii cu concepte unitare, singulare. Ca design si ambianta, vor avea de castigat localurile care, din nou, creeaza o punte emotionala cu clientii si care activeaza intr-un mod inedit toate cele 5 simturi – olfactiv, vizual, auditiv, gustativ si tactil. In ceea ce priveste liniile de design, va fi in tendinte stilul neo industrial, amestecat cu streamline scandinav si anumite localuri cu accente eclectice, cu elemente traditionale.
Restocracy: Ce restaurante vor disparea in urmatorii ani, care vor fi cele care vor ramane si se vor dezvolta?
Marcelus Lucian Suciu: Vor disparea cele care nu au identitate culinara puternic conturata sau cu o identitate culinara diluata, care nu au un design unitar si care nu imbratiseaza social media, mass media si comunica defectuos in online.
Restocracy: Ce produse sunt cel mai greu de gasit in Bucuresti? Ce ati vrea sa fie mai usor de gasit? Cum credeti ca vor evolua lucrurile pe piata furnizorilor in urmatorii ani?
Marcelus Lucian Suciu: Nu cunosc suficient de bine piata din Bucuresti ca sa ma pot pronunta.
Restocracy: Ce restaurante credeti ca fac cel mai rau pietei gastronomiei publice din Romania? Cine face concurenta neloiala pe piata restaurantelor din Bucuresti?
Marcelus Lucian Suciu: Cele care nu platesc taxe la stat, cele care fac evaziune fiscala, cele care nu aplica cu strictete normele sanitar-veterinare si de igiena, cele care nu creeaza nimic nou, doar copiaza si cele pentru care strict profitul este motivul existentei, scopul final, si nu un rezultat. Referitor la piata din Bucuresti, nu o cunosc suficient de bine incat sa dau un raspuns la aceasta intrebare.
Restocracy: Cand se vorbeste despre restaurantele din Bucuresti, cele mai multe reprosuri sunt aduse nu mancarii, nu ambiantei, nici preturilor, ci serviciilor. De ce credeti ca se intampla asta? Care credeti ca ar fi serviciul ideal asteptat de catre clientela dumneavoastra? Cum credeti ca va evolua serviciul in restaurantele din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani?
Marcelus Lucian Suciu: La nivel de servicii, regula e foarte simpla. Toti traim intr-o lume negativista, confuza, agitata si neiertatoare, iar cand decidem sa iesim la restaurant, decidem in primul rand sa ne restauram (pornind chiar de la geneza cuvantului restaurant) sufletul si trupul. Cu alte cuvinte, toti dorim sa fim importanti, sa contam si toti dorim sa simtim ca suntem cineva. Restaurantele care reusesc sa te faca sa te simti important, dorit si primit ca un oaspete in vizita la cineva drag, inteleg esenta ospitalitatii. Cred ca majoritatea reprosurilor sunt aduse serviciilor din restaurante deoarece oamenii taie colturi, este vorba de o generatie nerabdatoare care vrea totul acum si aici si nu dedica nici timp, nici energie sa construiasca punti de legaturi emotionale cu oaspetele.
Ca evolutie, vad o imbunatatire marginala, dar nimic semnificativ.
Restocracy: Ce tara apreciati cel mai mult din punctul de vedere al pietei restaurantelor, si cu care ati vrea sa semene mai mult restaurantele din Romania?
Marcelus Lucian Suciu: SUA, fara sa stau pe ganduri. Aici, oamenii inteleg principiile de ospitalitate enumerate mai sus, chiar daca par falsi, reusesc, pentru timpul cat esti in restaurant, sa te faca sa te simti important, bine venit si dorit, in asa fel incat sa iti doresti sa te intorci.
Restocracy: Care este strategia lantului de restaurante pe care le conduceti pentru urmatorii 2/3 ani?
Marcelus Lucian Suciu: Planurile de dezvoltare includ extinderea nationala, locatii noi, brand-uri si concepte noi, despre care inca nu pot sa dezvalui prea multe detalii, dar in legatura cu care sunt foarte entuziasmat. Suntem asaltati cu cereri de franciza, asadar ma bucura faptul ca oamenii isi doresc sa fie parte din succesul nostru si sa multiplice reteta noastra de succes. Luam in calcul francizarea, mai ales ca avem acum aceasta posibilitate, cu ajutorul bucatariei noastre comisar.
De asemenea, anul trecut in decembrie, in colaborare cu Dan Isai, fondatorul Salad Box, am inaugurat un brand exploziv de cafenele de specialitate, Narcoffee Roasters. Momentan detinem 3 locatii in Cluj, una in Bucuresti in AFI Palace Cotroceni, iar in urma cu o luna a fost inaugurata in Praga prima locatie Narcoffee in sistem de franciza. Pe termen scurt, investitia va fi extinsa la nivel national, dar si pe plan international.
Restocracy: Cu ce se diferentiaza restaurantul/lantul de restaurante pe care-l conduceti fata de competitia dvs? Va ganditi si la alte elemente de diferentiere pe care doriti sa le implementati in viitor? Ne puteti dezvalui unul dintre ele?
Marcelus Lucian Suciu: Pe o piata a restaurantelor extrem de competitiva, credem ca putem sa ne diferentiem si sa crestem doar daca ramanem loiali promisiunii si valorilor noastre. Astfel, ne lasam condusi de pasiune si avem curajul de a pune in fata costurilor, calitatea si satisfacerea deplina a celor care ne calca pragul, cautam, zi de zi, sa ne autodepasim, servind preparate exceptionale intr-un mod constant si corect, intr-o atmosfera placuta si prietenoasa.
Restocracy: Care sunt masurile pe care le intreprindeti pentru a atrage si retine oameni competenti in cadrul companiei pe care o conduceti? Cat la suta din cifra de afaceri investiti in dezvoltarea oamenilor pe care-i conduceti?
Marcelus Lucian Suciu: E o mare provocare gasirea de personal calificat. Asistam la o confuzie generala, o lipsa de repere si lipsa de motivare profesionala in randul generatiei tinere, o generatie care penduleaza continuu intre beneficiile si munca depusa, comparand mereu Romania cu Europa Vestica.
Peste tot se cere experienta, dar in esenta nu e nimeni care sa ofere sau sa accepte cu bratele deschise nivele inferioare de pregatire. In contextul acesta, si bazat pe una dintre valorile noastre – aceea de a investi in oameni si de a creste oameni – am creat o scoala bazata pe 3 piloni principali, care va fi functionala in curand. Este vorba despre o academie culinara, scoala de barista si una de managementul ospitalitatii. Am decis ca este o investitie esentiala pentru training-ul si pregatirea ospatarilor, baristilor si managerilor de restaurant.