Nicu Avram are 29 de ani si este managerul restaurantului Vatra Neamului din imediata apropiere a Capitalei.
Vatra Neamului de la Bucuresti (de la Balotesti, mai precis spus) e fratele romanesc al unui foarte cunoscut restaurant de la Chisinau, poate chiar cel mai cunoscut, cu acelasi nume, Vatra Neamului.
Restocracy: Ce schimbari majore credeti ca vor fi pe piata restaurantelor din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani? Vor aparea concepte noi de localuri publice, categorii noi de mancaruri, servicii?
Nicu Avram: Piata restaurantelor va continua sa infloreasca in urmatorii ani, deoarece nevoia de hrana este o necesitate fiziologica fundamentala a omului, iar nevoia de „hrana servita intr-un loc public” este o necesitate fundamentala a omului modern si un mod de relaxare nelipsit din vietile noastre ca fiinte sociale. Ca si concept nou, peste 10 ani poate sa apara restaurante cu clientela exclusiv feminina, precum deja exista in Dubai, Londra, Zhengzhou.
De asemenea nu este exclus sa apara tot mai multe restaurante de familie, pe care le intalnim peste tot in Europa. Este firesc sa apara si categorii noi de mancaruri, acesta fiind factorul principal datorita caruia un restaurant se mentine. Serviciile prestate pot fi îmbunatatite zilnic. Dupa boom-ul tehnologic care a avut loc la sfarsitul anilor ‘90, s-au produs foarte multe schimbari si pe piata restaurantelor, fiind in continua dezvoltare, si nu este exclus ca si serviciile vor suferi schimbari în viitorul apropiat.
Restocracy: Cum credeti ca va influenta tehnologia businessurile de restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani?
Nicu Avram: Doar spre bine! Tehnologia ne usureaza zilnic munca si efortul depus in treburile administrative, de la pontarea angajatilor dimineata, pana la automatizarea procesului de luare a comenzilor. Astfel, ne ramane mai mult timp la dispozitie pentru imbunatatirea serviciilor si interactiunea pozitiva si prietenoasa cu clientul. Aceasta ar trebui sa fie grija noastra cea mai mare, pentru ca la acest capitol, nu prea fac fata majoritatea business-urilor din domeniul administratiei publice.
Restocracy: In ce directie credeti ca va evolua ambianta din restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani: dimensiunile localurilor, amenajarile, decorurile, mobilierul si aranjarea meselor etc.?
Nicu Avram: Ambianta din restaurante va tinde sa fie cat mai calda, prietenoasa, chiar familiala, cat mai putin impunatoare; dimensiunile localurilor vor fi din ce in ce mai mici si la mare cautare vor fi restaurantele de familie. Amenajarile interioare si finisajele decorative din restaurant au fost, sunt si vor fi unul din cele mai importante criterii in alegerea acestuia de catre client, asa cum ei sunt multi si gusturile difera. Probabil in dependenta de ce va fi in „voga” pe atunci. Important e sa nu uitam de autenticitate.
Restocracy: Ce restaurante vor disparea in urmatorii ani, care vor fi cele care vor ramane si se vor dezvolta?
Nicu Avram: In urmatorii ani se va face o selectie clara si definitiva intre restaurantele care au personalitate si cele lipsite de autenticitate! Prevad ca vor face fata si vor fi in continua dezvoltare acele restaurante care au o poveste de spus si, mai mult decat atat, o spun mereu modificand-o in pas cu trendurile.
Localurile mai putin originale, lipsite de viata, fara un client tinta bine definit sau fara atentie sporita la detalii/calitate se vor deschide, fiind insa sortite esecului de la bun inceput.
De asemenea, isi vor intari pozitia localurile care vor promova mancarea sanatoasa, gatita in casa, din produse ecologice si cele tip restaurant de familie. Fiind mereu in graba, oamenii tot mai putin gatesc acasa, deci vor fi in cautare de ceea ce le lipseste.
Restocracy: Ce produse sunt cel mai greu de gasit in Bucuresti? Ce ati vrea sa fie mai usor de gasit? Cum credeti ca vor evolua lucrurile pe piata furnizorilor in urmatorii ani?
Nicu Avram: Pentru ca in mod regulat apar noi furnizori pe piata, concurenta dintre acestia devine mai stransa si respectiv creste calitatea serviciilor si usureaza accesul la diverse produse, care poate pana acum erau mai greu de gasit.
Restocracy: Ce restaurante credeti ca fac cel mai rau pietei gastronomiei publice din Romania? Cine face concurenta neloiala pe piata restaurantelor din Bucuresti?
Nicu Avram: Restaurantele „superficiale”, care atunci cand fac o oferta, omit sa spuna toate detaliile. Clientul, adesea, nu descopera acest lucru decat pus in fata faptului consumat si, in urma acestei experiente, creste o suspiciune pentru toate restaurantele cu care interactioneaza in viitor.
Restocracy: Cand se vorbeste despre restaurantele din Bucuresti, cele mai multe reprosuri sunt aduse nu mancarii, nu ambiantei, nici preturilor, ci serviciilor. De ce credeti ca se intampla asta? Care credeti ca ar fi serviciul ideal asteptat de catre clientela dumneavoastra? Cum credeti ca va evolua serviciul in restaurantele din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani?
Nicu Avram: Exista o lipsa mare de personal calificat pentru posturile de ospatar, bucatar, deoarece in momentul alegerii unei profesii de viitor, tinerii din ziua de azi, prefera sa aleaga domeniul economic sau juridic. Astfel, din pacate, ajungem sa ne confruntam cu o supra oferta din partea fortei de munca in aceste domenii si o mare lipsa in domeniul serviciilor alimentatiei publice. Iar acei putini care totusi fac studii in acest domeniu, sunt cei care nu au avut alternativa, respectiv nu imbratiseaza aceasta profesie din pasiune si vocatie si nu intotdeauna o pot face cu drag si profesionalism.
Serviciul in restaurantele din Bucuresti va evolua pozitiv in cazul in care tinerii se vor califica in acest domeniu si il vor presta cu drag.
Restocracy: Care este strategia restaurantului/lantului de restaurante pe care le conduceti pentru urmatorii 2/3 ani?
Nicu Avram: Strategia noastra pentru urmatorii ani este focusarea atentiei spre aducerea bucatariei traditionale de rand la rang de arta gourmet. Prin progresul tehnologic, va avea loc si revolutia pe piata traditionala romaneasca combinata cu bucataria netraditionala si cel mai important; vizam si investitii in dezvoltarea oamenilor pe care ii conducem.
De asemenea, lansam pe piata un concept nou, mai fast casual si mai tineresc. Deschiderea oficiala este programata pentru 1 decembrie 2018.
Restocracy: Ce tara apreciati cel mai mult din punctul de vedere al pietei restaurantelor, si cu care ati vrea sa semene mai mult restaurantele din Romania?
Nicu Avram: Ca tara, din punctul de vedere al pietei restaurantelor si al culturii de consum al alimentelor, al ceaiului, avand chiar si ceremonie pentru acesta, apreciez cel mai mult Japonia, bucataria japoneza fiind recunoscuta international ca una din cele mai sanatoase din lume. Romania as vrea sa se apropie ca si diversitate si standard al calitatii si serviciilor, Olanda.
Restocracy: Cu ce se diferentiaza restaurantul/lantul de restaurante pe care-l conduceti fata de competitia dumneavoastra? Va ganditi si la alte elemente de diferentiere pe care doriti sa le implementati in viitor? Ne puteti dezvalui unul dintre ele?
Nicu Avram: Restaurantul nostru se diferentiaza de altele prin faptul ca acesta nu este doar o cladire, ci un camin, stiti vorba engleza: „not a house, but a home”.
Suntem ca o familie mare si ne tratam clientii ca atare. Cand vrem sa facem o schimbare sau o imbunatatire, cerem sfatul clientilor. Cand gresim, incurajam clientii sa ne dea feedback ca sa ne putem corecta. Drumul nostru pana in anul 2018 s-a bazat numai si numai pe relatia stransa cu clientul nostru si desigur calitatea!
Restocracy: Care sunt masurile pe care le intreprindeti pentru a atrage si retine oameni competenti in cadrul companiei pe care o conduceti? Cat la suta din cifra de afaceri investiti in dezvoltarea oamenilor pe care-i conduceti?
Nicu Avram: Pentru a atrage si a retine oameni competenti in cadrul companiei, oferim pachete salariale atractive, beneficii customizate in dependent de nevoia fiecarui (potential) angajat, mese asigurate, cazare, asigurare si bonusuri motivante.
De asemenea, ingredientul principal pentru succesul relatiei sef-angajat este comunicarea si increderea. Comunicam mult si fructuos, in cadrul sedintelor personale, sedintelor de colectiv, coaching si teambuilding-uri.
Referinte
Patriotismul intr-o forma si cu imagini pe care le-am cam uitatVatra Neamului de la Bucuresti (de la Balotesti, mai precis spus) e fratele romanesc al unui foarte cunoscut restaurant de la Chisina...