Razvan Crisan este co-fondator si CEO al Grupului M60 (M60 Cafe, Kane si Spatiul M60), care a luat fiinta in 2014 odata cu aparitia M60 Cafe. Dupa o cariera in antreprenoriat de peste 12 ani, Razvan a decis ca alaturi de David Maguet si Ciprian Morar sa puna bazele unui grup de business-uri in ospitalitate ce au toate la baza trei principii:
- Folosirea designului inovativ in amenajarea de locatii;
- Lanturi de aprovizionare foarte scurte prin colaborarea cu o retea de furnizori locali formati din antreprenori super specializati pe produse de calitate;
- Investitia constanta in dezvoltarea echipei.
Grupul M60 isi propune sa transforme felul in care romanii percep ideea de a iesi in oras prin a crea proiecte unice focalizate pe o experienta de foarte buna calitate.
Restocracy: Ce schimbari majore credeti ca vor fi pe piata restaurantelor din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani? Vor aparea concepte noi de localuri publice, categorii noi de mancaruri, servicii?
Razvan Crisan: Speranta este ca din ce in ce mai multi antreprenori din domeniu vor intelege importanta focalizarii pe calitate si vor deschide proiecte care sa fie despre calitate, inovare si investitia in echipa. Romania tinde sa fie cu 5-10 ani in urma pietelor dezvoltate din Vest si in mare parte aici se replica ceea ce se intampla acolo, asa ca eu sunt increzator ca antreprenorii locali se vor inspira, sper insa sa copieze lucruri de valoare.
Restocracy: Cum credeti ca va influenta tehnologia businessurile de restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani?
Razvan Crisan: Posibil sa apara doua mari categorii: locurile super automatizate si locurile care ofera o experienta umana in care atentia la detaliu este esentiala. Noi ne vom concentra pe concepte care se folosesc de tehnologie ca sa potenteze experienta umana.
Restocracy: In ce directie credeti ca va evolua ambianta din restaurante in urmatorii 5 sau 10 ani: dimensiunile localurilor, amenajarile, decorurile, mobilierul si aranjarea meselor etc.?
Razvan Crisan: Deja cred ca e o presiune mare sa investesti mult in design, deci tendinta va continua si e bine ca incep sa apara furnizori care stiu din ce in ce mai bine ceea ce fac. Ideal ar fi ca antreprenorii sa investeasca in design original si in masura in care se poate in design de obiect si mobilier produs local. Un aspect la care noi am fost extra atenti mereu a fost designul de lumini si felul in care le folosim in a crea o atmosfera potrivita in functie de momentul zilei.
Restocracy: Ce restaurante vor disparea in urmatorii ani, care vor fi cele care vor ramane si se vor dezvolta?
Razvan Crisan: Nu as putea sa fac eu astfel de predictii, clientii vor fi cei care vor decide.
Restocracy: Ce produse sunt cel mai greu de gasit in Bucuresti? Ce ati vrea sa fie mai usor de gasit? Cum credeti ca vor evolua lucrurile pe piata furnizorilor in urmatorii ani?
Razvan Crisan: Grupul M60 se concentreaza din ce in ce mai mult pe a lucra cu producatori locali, obiectivul fiind sa ajungem sa lucram aproape exclusiv cu acesti producatori locali. Momentan e mult, mult mai dificil sa ai o astfel de abordare versus sa lucrezi cu ingrediente „la moda”. Daca pentru somon proaspat avem multe optiuni pentru pastrav sau salau romanesc optiunile sunt una sau maxim doua, si asta pentru ca pe piata de restaurante nu exista aproape nici un fel de cerere pentru produse locale. Aceasta tendinta as vrea sa o vad schimbata si cred ca va incepe sa conteze in momentul in care clientii vor intreba: „De unde va aprovizionati?”
Restocracy: Ce restaurante credeti ca fac cel mai rau pietei gastronomiei publice din Romania? Cine face concurenta neloiala pe piata restaurantelor din Bucuresti?
Razvan Crisan: Personal sunt foarte intrigat de discrepanta foarte mare intre ceea ce zic in public o parte din „celebrity” chef’s si ceea ce iese in farfurie. Mi se pare esential ca inainte de toate sa fii „obsedat” de a avea un produs de foarte buna calitate in locurile care iti au numele asociat si apoi sa fi preocupat de a face bani din contracte de comunicare cu branduri. Unul din motivele principale pentru care noi am ales sa colaboram cu Chef Alex Iacob tine si de faptul ca pasiunea lui pentru a gati este una cat se poate de reala si onesta. In plus, el a reusit sa imbine o viziunea foarte originala pentru mancare cu o expertiza tehnica foarte avansata ceea ce ne permite sa cream preparte extrem de gustoase fara a folosi trucuri chimice.
Restocracy: Cand se vorbeste despre restaurantele din Bucuresti, cele mai multe reprosuri sunt aduse nu mancarii, nu ambiantei, nici preturilor, ci serviciilor. De ce credeti ca se intampla asta? Care credeti ca ar fi serviciul ideal asteptat de catre clientela dumneavoastra? Cum credeti ca va evolua serviciul in restaurantele din Bucuresti in urmatorii 5 sau 10 ani?
Razvan Crisan: Asta e un aspect mai complicat decat pare. Cultura de ospitalitate se dezvolta de la leadership, daca un restaurant e condus de cineva care nu are nici un fel de pasiune pentru interactiunea cu clientii e dificil sa te astepti ca echipa sa fie motivata sa dezvolte relatii apropiate cu acestia. Apoi e si presiunea sociala. In Romania, a fi ospatar, bucatar, barman sau barista e considerat a fi o alegere de cariera gresita si asta din pacate nu ajuta deloc.
Suferim putin la nivel de societate de ipocrizia joburilor cu multe calificari si nu am invatat inca sa respectam faptul ca o meserie e la fel de valoroasa ca alta. Sigur, serviciile se vor schimba in bine cand va fi o mai buna investitie in oameni, dar va conta extrem de mult si atitudinea si respectul clientilor pentru profesionistii din domeniu. Am mai zis si in trecut ca expresia „Clientul meu, stapanul meu” e extrem de nepotrivita si ca prezumtia de la care e sanatos sa plecam este ca exista o egalitate si un nivel de respect minim necesar din ambele parti. Dupa ce noi, in postura de clienti, scapam de vorba asta cu stapanirea, si de obiceiul de a da ordine, atunci serviciile din restaurante vor incepe sa fie mai bune.
Restocracy: Ce tara apreciati cel mai mult din punctul de vedere al pietei restaurantelor, si cu care ati vrea sa semene mai mult restaurantele din Romania?
Razvan Crisan: Romania trebuie sa invete sa fie originala si sa aibe incredere ca poate sa fie locul de unde pornesc tendinte. Tarile si orasele cu restaurante care imi plac sunt cele care au stiut sa fie autentice si contemporane in acelasi timp.
Restocracy: Care este strategia lantului de restaurante pe care le conduceti pentru urmatorii 2/3 ani?
Razvan Crisan: Strategia este de a continua sa cream concepte inovative, sa investim in design, in dezvoltarea retelei de producatori locali cu care lucram si in echipa minunata pe care o avem. Ce ne intereseaza foarte tare este sa „walk the talk”, nu doar sa iesim in presa sa spunem ca facem cafea foarte buna si mancare foarte buna, ci chiar sa le regasim pe mesele si in farfuriile oameniilor. Toata aceasta preocupare tine de o anumita etica si onestitate de care cred ca e important sa fim mai multi preocupati.
Restocracy: Cu ce se diferentiaza restaurantul/lantul de restaurante pe care-l conduceti fata de competitia dumneavoastra? Va ganditi si la alte elemente de diferentiere pe care doriti sa le implementati in viitor? Ne puteti dezvalui unul dintre ele?
Razvan Crisan: Noi nu ne focalizam prea tare pe „concurenta”. Sunt cativa prieteni in industrie cu care ne place sa avem o relatie apropiata si cu care vorbim despre tendinte si ce se mai intampla la noi si la ei in rest, insa petrecem sub 1% din timp „analizand” ce face concurenta si ne concentram cel mai mult pe a crea experiente placute pentru clienti. In momentul in care un client vine la Kane – Seasonal Bistro si gusta salau romanesc pe care noi il gatim va fi convins ca toata munca si energia noastra se duce pe a crea o experienta culinara rar intalnita in Romania. Pe scurt la Kane – Seasonal Bistro ne diferentiaza faptul ca aducem la viata o viziune completa noua pentru ceea ce inseamna bucataria romaneasca.
Restocracy: Care sunt masurile pe care le intreprindeti pentru a atrage si retine oameni competenti in cadrul companiei pe care o conduceti? Cat la suta din cifra de afaceri investiti in dezvoltarea oamenilor pe care-i conduceti?
Razvan Crisan: Noi suntem o firma mica asa ca nu avem inca obiective de procent din cifra de afaceri. Ce cred ca facem noi corect in relatia cu colegii nostri este sa ii respectam foarte mult, sa le oferim niste conditii de munca foarte bune si sa ii responsabilizam sa inteleaga ca resursele financiare nu vin de la proprietari, ci de la clienti, asadar ei nu lucreaza pentru mine, ci pentru clientii pe care ii avem.
,Recunosc ca cea mai mare provocarea este sa ii motivam sa aiba rabdare si incredere ca si Romania va ajunge sa fie un loc in care meseria lor va fi valorizata cu adevarat. Aceasta lupta trebuie dusa cu rabdare, pentru ca ei vad la ce nivel se intampla lucrurile in afara Romaniei, in timp ce inca pe piata locala nu e inca o preocupare majora pentru calitate.
Referinte
O noua incercare, mancare la fel de buna si de originalaKane s-a redeschis dupa cateva luni in care aproape toata lumea credea ca s-a dus de tot. S-au despartit de Philippe Le Quilliec, cheful fra...
Cafeneaua bibliotecaCafeneaua M60 (M60 Cafe) este unul dintre cele trei localuri ale business-ului pe care il conduce Razvan Crisan, alaturi de partenerii sai, un tanar foarte intreprinzator cu o...