Simbio
www.facebook.com/SimbioKitchenBar
0756.746.246
Ieri m-am hotarat sa studiez sistematic cum se formeaza o clientela boema
Rar mi-a fost dat sa vad o coada cu lista de asteptare ca sa mananci sandviciuri si omlete. Sigur, nu se duc doar pentru mancare toti oamenii aceia la Simbio, si nici pentru preturile mici, presupun. Totusi, pe toti cei din jur i-am vazut mancand cu pofta, nu prea i-am vazut facand altceva, ca in alte locuri boeme, de pilda.
E tare interesant de vazut cum se formeaza clientelele diferitelor restaurante, cafenele si ale altor localuri, mai ales clientelele boeme, bine delimitate, stratificate si marcate sociologic. La unele dintre aceste locuri de adunare a boemelor poti identifica punctul de atractie, catalizatoril initial: poate sa fie persoana care a deschis sau care anima respectivul loc, pot sa fie niste activitati specifice (activitati culturale, discutii, proiectii, happeninguri etc.), o anumita ambianta (gradina, terasa, design etc.), proximitatea fata de anumite comunitati din target (aproape, sau pe langa centre culturale, academice etc.), noutatea si originalitatea demersului, anumite tipuri de servicii, bucatarie si mancaruri mai putin obisnuite, de obicei la marginea sau in afara mainstream-ului, si cate si mai cate.
O astfel de clientela bine conturata se formeaza foarte repede, de obicei, in cateva saptamani, cel mult, dupa care se autointretine, uitandu-se de factorul federator, care nici nu mai intereseaza, de fapt, odata ce clientela a fost formata si informatia diseminata.
Pentru clientela boema e esential ca personalul care serveste sa fie din aceeasi categrie sociala, sau foarte apropiata, oricum, sa afiseze aceiasi markeri si sa reactioneze la aceiasi stimuli sociali ca si clientii. Nu mi-e foarte clar cat de repede si cat de mult contribuie prezenta initiala a unui astfel de personal la formarea clientelei boeme, dar intuitiv cred ca are un rol decisiv inca de la inceput. Cu alte cuvinte spus, cine vrea sa-si atraga o clientela boema e obligat sa-si angajeze personal boem inca din prima zi, fiindca dupa aceea s-ar putea sa fie prea tarziu.
Simbio e … (citeste tot)
Boemetru
Simbio este un local situat in zona aceea de case vechi dintre Bd. Carol I si Calea Calarasilor. Este o zona din Bucurestiul istoric, cu stradute intortocheate si inguste, foarte putin circulate si cu foarte multa vegetatie. Daca n-ai mai trecut pe aici niciodata, vei fi destul de surprins sa vezi ca exista asemenea locuri, ba chiar in centrul orasului.
Cei de la Simbio au luat o casa veche cu etaj si gradina, pe care au renovat-o si amenajat-o dupa regulile bine stiute ale boemei. In interior sunt vreo 2-3 sali la etaj si o sala mai mare, pe tot etajul, la parter, in care incap in jur de 100 de persoane, in timp ce in gradina cred ca sunt in jur de 50 de locuri. Ambianta este relaxanta, ferita de orice fel de circulatie sau zgomote din trafic. Este o liniste densa, deranjata doar de cantecul catorva pasarele de prin curte.
Mobilierul este simplu, dar modern, urban chiar, cu cateva canapele tapisate si scaune in diferite culori. Designul este modern, cu nuante pastelate pe baza de gri. Totul este ingrijit si curat, si cu tendinte spre stilul ecologic, bio. Mesele sunt, in general, de mai multe persoane. Au si cateva mese comune sau de mari dimensiuni si doar cateva sunt de cate doua persoane, ceea ce il face cu atat mai mult sa fie un local boem.
Muzica de la Simbio este greu sesizabila, aproape nedefinita, mai ales pe terasa. Este mai ales muzica pop-rock.
Meniul este unul de bucatarie urbana cu destule feluri de mancare (aproximativ 25 lei/ portie), dar si numeroase bauturi: vin, bere, sucuri, limonade, cafea, ceaiuri etc.
Stafful este tanar (intre 20 si 30 de ani) si nu poarta uniforme. Cu totii sunt imbracati lejer, casual, insa destul de hipsteresc, cu haine de firma care sunt in tendinte. Nu se deosebesc deloc de clienti, ci doar prin faptul ca servesc la mese. Desi nu se cunosc cu clientii, toti cei de la Simbio sunt prietenosi, deschisi.
Cred ca erau vreo 50 de persoane, cand am fost eu la Simbio, de la copii de 3-4 ani si pana la adulti intre 20 si 45 de ani. In general, veti intalni mai multe femei decat barbati (70-30 %), insa proportiile pot fi diferite in alte imprejurari.
Diferenta de varsta intre persoanele dintr-un grup ajunge pe la 10-15 ani maxim, dar de regula diferentele sunt in jur de 5-6 ani, un alt marker descriptiv al neo-boemei.
Clientii au un outfit urban, casual, cu haine largi, tricouri, blugi si tenisi, dar si unele tinute șic, usor elegante sau mai rafinate. Mai toti cei prezenti discuta intre ei in liniste, zambesc, gesticuleaza si glumesc discret. Consumul este „boem” (cu cat este mai mic cu atat este mai boem) si discret si el.
In medie, grupurile de clienti sunt de circa 3-4 persoane (minim 2, maxim 8-9) si nici nu exista relatii intre grupuri si nici lideri de grup, asadar mai putin boemi din acest punct de vedere.
Categoria dominanta de la Simbio este a celor din categoria aflata la limita boemilor, oameni care doresc sa fie intr-un spatiu boem, reprezentativ, si sa fie in prezenta altora din aceeasi categorie (poate chiar mai boemi de atat!), insa ei au un outfit si preocupari destul de conventionale si conformiste. Pe langa pre-boemi, mai vin si pre-hipsteri, adica boemei tineri (pana in 25-27 de ani), dar si public mainstrem.
In general, cei care vin aici se deplaseaza cu bicicletele ori pe jos, insa nu sunt putine cazurile celor care folosesc masinile.
Boema de la Simbio este una rafinata, discreta, dar comunicativa. Mai toti vin pentru a socializa si a fi impreuna cu grupul de prieteni si au preocupari comune, desi nu cred ca dezvolta discutii sau dezbateri mult prea sofisticate sau profunde. (Daniel Catoi – mai 2018)
Referinte
Rar mi-a fost dat sa vad o coada cu lista de asteptare ca sa mananci sandviciuri si omlete. Sigur, nu se duc doar pentru mancare toti oamenii aceia la Simbio, si nici pentru preturile mici, presup...
Simbio - Str. Negustori, nr. 26